Jokin aika sitten suomalainen tekstiilialan yritys lanseerasi T-paita kampanjan, joka otti kantaa nykyiseen kulutuskulttuuriin. Kampanja sisälsi monia sellaisia ristiriitoja, jotka herättivät meissä paljon kysymyksiä ja ajatuksia. Näiden pohdintojen innoittamana Sewn to Raise Your Awareness sai alkunsa.

Tekstiiliteollisuus on edelleen täynnä ongelmakohtia. Näitä voidaan taklata vain avoimella puheella ja aidolla läpinäkyvyydellä. Tahdomme omalta osaltamme olla rakentamassa parempaa tulevaisuutta ja ongelmattomampaa tekstiiliteollisuutta. Haluamme lisäksi rohkaista yrityksiä toimimaan vastuullisemmin niin Suomessa kuin muualla maailmassa.

Raise Your Awareness ideologia ohjaa toimintaamme. Sen tarkoitus on peräänkuuluttaa avoimuutta ja lisätä ihmisten tietoisuutta eettisistä valmistusprosesseista. Kannustamme kriittiseen ajatteluun, mutta tarkoitus ei ole sysätä vastuuta kriittisestä ajattelusta kuluttajille. Päävastuu on yrityksillä ja toivomme, että saamme herätettyä keskustelua kestävistä hankitakäytännöistä sekä läpinäkyvyydestä erityisesti yritysten edustajien keskuudessa.


Peräänkuulutamme yritysten vastuuta 

Taannoisessa kampanjassa ydinviesti oli hyvä, mutta ontuiko toteutus? Suurin osa kampanjan T-paidoista oli valmistettu Bangladeshissa, jossa ihmisoikeuksia ja luontoa ei tekstiilituotannossa valitettavasti aina kunnioiteta. Paidat oli ommeltu tehtaassa, jonka auditointitulos B (hyvä) ei suoraan takaa työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa. Työntekijöiden turvallisuudesta ja luonnon suojelemisesta tinkiminen ovat olleet myös erottamattomasti yhdistettynä Bangladeshin vaateteollisuuteen.

Kampajan herättämät kysymykset eivät kuitenkaan rajoittuneet pelkkään valmistukseen, sillä yritys ei osannut kertoa kaikkien T-paitojen materiaalina käytetyn puuvillan alkuperää. Kun alkuperä ei valmistuttajalla ole tiedossa, on riskinä se, että puuvilla on saattanut tulla Kiinan uiguuri alueelta, jossa törmätään jälleen ihmisoikeuskysymyksiin. Lue lisää uiguureista ja pakkostyöstä Eetti ry:n uutisista.

Päävastuu on aina yrityksillä, mutta kuluttajana sinulla on kaikki valta päättää teetkö ostopäätöksen vai et. Onkin hyvä pohtia, että voiko esimerkiksi 20e hintainen T-paita kattaa riittävän suuren palkkion jokaiselle osapuolelle, joka sen valmistamiseen läpi tuotantoketjun on osallistunut.

Tietoa meidän hinnoitteluperusteista ja kulurakenteesta löydät mm. Instagramista.


Raise Your Awareness -mallisto 

Lopulta syntyi tarve suunnitella mallisto, joka viestii ideologiaamme. Malliston tarkoitus on nimensä mukaan kasvattaa ihmisten tietoisuutta ja ymmärrystä vaateteollisuuden ongelmia kohtaan. Ja olla aidosti juuri niin vastuullisesti tuotettu, kuin vaatteet vain voivat olla.

Meillä ainoastaan T-paitojen puuvillalanka on tuotu Turkista, koko muu tuotantoketju kankaan kutomisesta lopulliseen tuotteeseen on tehty kotimaisella työllä Suomessa. Voimme ylpeydellä todeta, että jokainen paidan valmistukseen osallistunut on saanut siitä reilun korvauksen ja saanut tehdä työtään turvallisissa oloissa. Ympäristö- ja sosiaalisen vastuun olemme ottaneet huomioon käyttämällä GOTS -sertifioitua 100% luomupuuvillalankaa ja kankaillamme on Öko-TEX sertifikaatti. Lisäksi minimoimme kuljetusvälimatkat, paitojamme ei kuljeteta meille toiselta puolelta maapalloa. Jokaisella tuotteellamme on myös Avainlippu -merkki sekä Design from Finland -merkki.

Raise Your Awareness -mallistomme sisältää pienen erän collegepaitoja ja T-paitoja, joiden avulla haluamme kannustaa ihmisiä omien tärkeiden arvojen vaalimiseen. Raise your awareness -lauseen tarkoitusta voi ajatella myös laajemmassa mittakaavassa: kerro vaatteemme avulla tarinaa siitä mikä juuri sinulle itsellesi on tärkeää.

Raya Collegepaita saatavilla tästä.
Raya T-paita saatavilla tästä.

<3
Anne

Jätä kommentti